Naprapaatti vai osteopaatti - Kuka on se oikea?

Sosiaalisten vuorovaikutustaitojen perusteet tulisi jokaisen alan ammattilaisen osata. Se, miten puhut toiselle, olet läsnä ja kuuntelet.

Terveydenhuoltoviidakossa jo pelkkään selkäkipuun on vaikka millaista lähestymistapaa ja ammattilaista. Mistä tietää, mikä palvelu tai kuka tekijä on itselle sitten juuri se oikea? Napraatti vai osteopaatti? Kiropraktikko vai hieroja? Erot kokemusten välillä syntyvät usein ammattilaisten eri tavoista lähestyä sekä siitä, mikä on subjektiivinen kokemus kemioiden kohtaamisesta ja itselle tärkeiden arvojen huomioimisesta.

Kolme tärppiä sinulle oikean ammattilaisen valintaan

Hyvä vastaanotto terveydenhuoltoalalla (ja ylipäätään missään asiakaspalvelualalla) rakentuu jokaiselle eri elementeistä - niistä, mitä pitää itselleen tärkeinä. Yksi kaipaa nopeaa pikafixiä, eikä tekijällä ole juuri väliä. Toinen arvostaa kemioita ja laajempaa kohtaamista, jossa voidaan keskustella aiheesta ja aiheen vierestä. Kolmas ei edes vielä tiedä, mitä pitää tärkeänä. Niin naprapaatit, kiropraktiot, osteopaatit, hierojat kuin fysioterapeutit (ja monet muut) lupaavat auttaa oireiden ja kivun kanssa. Ei siis ihme, jos alkaa sormet rapsuttaa päänahkaa - kenelle tässä sitten pitäisi mennä?

Koska kaipaamme jokainen erilaisia toimintamalleja, on äärimmäisen hyvä, että tarjontaa on paljon.

Oikean ammattilaisen valinta (kuvituskuva)

Ammattilaisten tekninen osaaminen ja lähestyminen vaihtelee jo saman ammattikunnan sisällä todella paljon. Jokaisella on oma kädenjälki ja se sopii osalle todella hyvin, toisille jonkin verran ja osalle ei ollenkaan. Kädenjäljen kokemus voi vaikuttaa siihen, millaisena asiakas kokee soveltuvuuden itselleen.

1) Mitä kaipaat vastaanotolta

Ensimmäinen askel on pohtia, mitä sinä ensisijaisesti koet kaipaavasi. Huomaa, että tämä tunne saattaa muuttua, kun tilannetta lähdetään kartoittamaan ammattilaisen kanssa.

Pohdi siis..

  • kaipaatko manuaalista käsittelyä, joka on “reippaampaa”?

  • kaipaatko manuaalista käsittelyä, mutta “pehmeämpää”?

  • kaipaatko “naksuttelua” yhtenä mahdollisuutena?

  • koetko, että tilanteelle pitäisi tehdä myös itse jotain?

  • koetko, että isoin apu olisi enemmän keskusteleva?

Hierojat keskittyvät ensisijaisesti pehmytkudoskäsittelyyn, jota tulisi säätää asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaan. Hierojan jatkokoulutukset ohjaavat jonkin verran toimintatapaa ja jokaisen käsiala muokkautuukin toistojen, kokemuksen ja lisäopintojen myötä.

Kiropraktikot ovat tunnetuimpia “naksauttelusta”. Sitä voivat tehdä myös naprapaatit ja osteopaatit, ymmärtääkseni myös OMT-fysioterapeutit.
Tiedän, että osteopaattien keskuudessa manipulaatiot jakavat paljon tekijöitä ja monilla osteopaateilla on lisäkoulutusta pehmeistä, esimerkiksi biodynaamisista ja kraniaalisista, hoitotavoista. Hoitokokemus voi siis samankin ammattikunnan sisällä vaihdella todella paljon.

Fysioterapeuteilla on vahvin osaaminen, kun puhutaan asiakkaan ohjaamisesta tehdä jotain itse. Mikäli toivot erityisesti neuvoja kysymykseen “Mitä voisin tehdä itse?”, on fysioterapeutti todennäköisesti oikea osoite. Ohjausta antavat jonkin verran myös osteopaatit, naprapaatit ja kiropraktikot, mutta vaihtelua voi esiintyä paljonkin.

Ammattinimikkeestä riippumatta tulisi asiakkaalla olla tilaa purkaa tuntemuksia, oireita, pohtia syitä ja seurauksia. On kuitenkin ammattilaisesta paljon kiinni, kuinka paljon on perehtynyt holistisempaan eikä vain kehokeskeiseen ajatteluun.


2) Mitä arvoja koet tärkeänä

On mahdotonta etukäteen tietää, miten ammattilaisen osuminen onnistuu. Hieman taustoja selvittämällä voi madaltaa kynnystä kokeilla palvelua.

  • Millaiset arvot ovat sinulle tärkeitä?

  • Mitä toivot ammattilaiselta?

  • Mihin kaikkeen ammattilainen on kouluttautunut? Mitä vahvuuksia?

  • Haluatko, että teillä on myös muuta keskusteltavaa vai riittääkö, että hoitaa työnsä?

  • Pidätkö enemmän siitä, että puhutaan suoraan vai tuntuuko lempeämpi lähestymistapa omalta?

  • Tarvitaanko kokemusta vauvoista / lapsista / nuorista / senioreista?

Moni ammattilainen tuo somessa tai nettisivuilla esiin omia mielenkiinnonkohteita, omia arvoja tai omia koulutustaustoja. Voisiko eri ammattilaisia seuraamalla löytyä itselle potentiaalinen auttaja?

Minusta voit lukea lisää esimerkiksi täältä tai seuraamalla instagramissa @osteopaattimariamerra .

Ammattilaisen valinnassa voi hyödyntää myös somea - kuvituskuva

Moni ammattilainen tuo omia mielenkiinnonkohteita, omaa osaamistaan sekä omia vahvuuksiaan esille internetissa ja eri somekanavissa. Mikäli kokee tärkeäksi arvoksi, että on yhteisiä mielenkiinnonkohteita tai tiettyä osaamista, kannattaa tietoa etsiä.

3) suositukset

Suosituksia kysellään ja etsitään aina. Niiden kanssa pitää kuitenkin olla aavistuksen varovainen. On hyvä osata lukea rivien välistä, vaikuttaako esimerkiksi negatiivinen kokemus johtuvan kemioiden kohtaamattomuudesta eikä ammattitaidon puutteesta? Tai haettiinko olkapääongelmaan apua ammattilaiselta, joka tuo selvästi esille vahvuuksien olevan alaraajoissa?

Suositukset ja puskaradio ovat kuitenkin tärkeitä ammattilaiselle ja ne madaltavat kynnystä kokeilla palvelua. Joku on aina se eka kokemus, jonka pohjalta ei kuitenkaan tulisi tehdä liian nopeita päätöksiä koko ammattikunnasta! Hudin osuessa kohdalle, joku toinen samalta alalta voi olla sinulle se hitti.

Kaverille sopiva ei välttämättä ole sinulle sopiva tai päinvastoin - kun hehkutat omaa ammattilaista, tarkastele, onko taustalla myös samaa aaltopituutta ammattilaisen kanssa.

TAI

Kaverin mielestä huono ammattilainen ei välttämättä ole huono sinulle - teillä on eri tarpeet ja eri toiveet. Kuulostele, miksi kaverin kokemus on negatiivinen - oliko hakenut apua alaraajavaivoissa yläraajoista enemmän tietävältä?

sinulle sopiva tekijä

…kuuntelee sinua
…huomioi sinun toiveet
…vastaa sinun tarpeisiisi sinulle sopivalla tavalla
…tekee selkeän suunnitelman kanssasi
…kertoo rehellisesti, mikäli joku toinen osaisi auttaa paremmin
…ei vähättele oireitasi / tilannettasi / tuntemuksiasi
…perustelee näkemyksensä, pitää sinut kartalla

Ammattinimikkeestä riippumatta haluan vakaasti uskoa, että jokaisella ammattilaisella on tahto auttaa asiakastaan parhaalla osaamisellaan. Me ammattilaiset katsomme jo pelkkää selkäkipua todella monien, meille opetettujen ja meille sopiviksi istuvien linssien läpi, yksittäinen tekijä ei koskaan ole yhtä kuin koko ammattikunta.

Hoidon lähestymistapaan vaikuttaa ammattilaisen oma kädenjälki - kuvituskuva

Pelkkää selkäkipua voi lähestyä tarkastelemalla kehoa, historiaa tai ympäristöä. Lähestymistapaan vaikuttaa ammattilaisen oma käsiala, joka ei koskaan ole yhtä kuin koko ammattikunta. Siksi myös saman ammattikunnan sisällä voi olla se ns huonoin kokeumus ja se oikea.