Kommunikointi ja vuorovaikutus osteopatiassa

If you can’t communicate, it doesn’t matter what you know.
— Chris Gardner

Paljon enempää en voisi olla samaa mieltä. Vaikka lihasten, luiden, hermojen, sisäelinten jne nimeäminen ja anatomian syvempi ymmärtäminen on osa opintoja, niin loppuviimein kommunikoinnilla on se tärkein merkitys. Vastaanotto jää kylmäksi ja etäiseksi, jos en osaa kohdata ihmistä ihmisenä, vaan hän on minulle lähinnä anatomiaa.

Kommunikoinnin merkitys osteopatiassa - kuvituskuva

On aivan se ja sama, osaanko nimetä 600 luuta/lihasta/hermoa, jos en osaa kommunikoida asiakkaan kanssa.

Kommunikoinnista, kiinnostuneisuudesta, vuorovaikutuksesta lähtee kaikki. Asiakaskokemus ja asiakaskohtaaminen on kuuntelua ja kiinnostuneisuutta asiakkaan tilanteesta. Halua auttaa asiakasta. Pilkuntarkkaa anataomiaa tärkeämpänä pidän laajempaa ymmärrystä kehon biomekaniikasta ja liikkeestä sekä mielen vaikutuksesta fysiologiaan ja päinvastoin. Koen, että monipuolinen ymmärrys kehosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä pitää omaa mieltä avoimempana ja minulla on enemmän vaihtoehtoja vastaanotolla auttaa ja ymmärtää asiakasta.

On puhuttava asiakkaan ymmärtämillä termeillä

Selkeää kommunikointia tarvitaan myös silloin, kun tutkitaan asiakasta ja tehdään liiketestejä. On käytettävä termejä, joita ymmärtää kuka vain. Lisäksi ohjaan usein kosketuksella ja tarvittaessa näytän halutusta liikesuunnasta esimerkkiä. Mitä selkeämmin ohjaan, sen helpompana asiakas usein vastaanoton kokee.

Asiakkaan ohjaus harjoitteissa tai tutkimuksissa

Kommunikointi on oltava selkeää, kun ohjataan asiakasta harjoitteissa tai tutkimuksissa. Tarvittaessa näytän mallia, mitä tarkoitan.

Lapsen kanssa vastaanotolla huomioidaan koko seurue

Kun vastaanotolla on vauva tai lapsi, on mielestäni tärkeää kiinnittää huomiota sanavalintoihin ja kommunikointiin. On mietittävä mm. sitä, mitä voi sanoa lapsen kuullen (ikä huomioiden). On ymmärrettävää, että vanhempi haluaa tietää, mitä lapselle tehdään ja miksi, mutta pyrin olemaan herättämättä turhaa huolta vanhemmissa. Vastaavasti on hyvä ymmärtää, että lapsen kasvaessa on jossain vaiheessa helpompi, että lapsi tulee vastaanottohuoneeseen yksin. Usein teini-ikäiset ja varhaisteinitkin haluavat myös omaa yksityisyyttä ja sitä olisi hyvä kunnioittaa.

Vauva osteopaatin vastaanotolla

Vauvan tai pienen lapsen kanssa kommunikointi vanhemman suuntaan on oltava selkeää ja lapsen ikätason korville sopivaa. On tärkeää, että vanhemmat kokevat tulevansa kuulluksi ja perhe huomioidaan kokonaisuutena.

Myös se, mitä ja miten kerron omat ajatukseni vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen. Pidän siitä, jos saan olla suora, mutta harkitusti. Tarpeettoman huolen aiheuttaminen jää elämään asiakkaiden alitajuntaan. Kysyttäessä vastaan oman näkemykseni, mutta painotan aina, etten voi koskaan olla täysin varma mistään.